• 1400/10/22 - 12:39
  • تعداد بازدید خبر : 111
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه
بسیج ملی تغذیه 1400

شعار دوازدهمین بسیج ملی تغذیه "" تغذیه، کرونا ،واکسیناسیون"1400

توصیه های تغذیه ای مهم برای :پیشگیری ازکووید 19،تغذیه قبل و پس از واکسیناسیون کروناو در زمان ابتال به بیماری کرونا و دوره نقاهت

توصیه های تغذیه ای مهم برای پیشگیری ازکووید 19

1 .با استفاده روزانه از گروههای غذایی اصلی ) نان و غالت ، سبزی ها ، میوه ها، شیر و لبنیات ، گوشت و تخم مرغ و حبوبات ( می توانید یک برنامه غذایی متعادل و متنوع برای حفظ سالمت خود داشته باشید.

2 .با پیروی از تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه ، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود برای مقابله با کرونا کمک کنید.

3 .مصرف روزانه سبزی ها و میوه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها ضروری است.

4 .برای دریافت پروتئین که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود ، روزانه از تخم مرغ یا گوشت یا حبوبات استفاده کنید.

5 .از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک که موجب اختالل در کارکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتال به کرونا می شود، خودداری کنید.

6 .از مصرف زیاد نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه های گازدار ، آب میوه ها ، شربت های خیلی شیرین که باعث اختالل در سیستم ایمنی بدن می شوند، اجتناب کنید.

7 .روزانه از شیر ، ماست و پنیر کم چرب برای حفظ سالمت و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنید.

8 .از مصرف بی رویه فست فودها که مقدار زیادی چربی و نمک دارند و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند، خودداری کنید.

9 .مصرف روغن های جامد و نیمه جامد ، روغن حیوانی و دمبه با تحریک سیستم ایمنی ، موجب اختلال در مقابله بدن با کرونا می شود.

10.روزانه 6 تا 8 لیوان آب و سایر مایعات بنوشید چرا که کم آبی منجر به تضعیف سیستم ایمنی می شود.

 

توصیه های تغذیه ای قبل و پس از واکسیناسیون کرونا

با توجه به نقش تغذیه در حفظ سالمت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن ، الزم است در هنگام واکسیناسیون موارد زیر رعایت شود:

1-زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. الزم است صبحانه یا میان وعده ساده ای میل کنید.

2 -قبل و بعد از واکسن ، آب و مایعات فراوان بنوشید چون کم آبی بدن موجب اختالل در سیستم ایمنی و عدم پاسخ مناسب بدن به واکسن می شود.

3 -قبل و پس از واکسیناسیون مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات کم چرب، تخم مرغ ، حبوبات، گوشت ها، و نان و غالت سبوس دار به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می کنند.

4 -مصرف حداقل 5 وعده در روز ) 3 وعده از انواع سبزی ها ( و 2 عدد متوسط از انواع میوه ها در میان وعده ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن الزم است.

5 -مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D را براساس دستور عمل های وزارت بهداشت، ماهانه یک عدد برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنید.

6 -مادران باردار باید روزانه یک عدد مکمل1000 واحدی ویتامین D که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند ،مصرف کنند.

7-مصرف فست فودها، غذاهای چرب، شیرین، پرنمک و تنقالت شور موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتال به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند باید از مصرف بی رویه آنها خودداری شود.

8-از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری شود.

9 -تغذیه صحیح با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه به تاثیر بهتر واکسن در بدن کمک می کند.

10 – با پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع نیازی به مصرف مکمل های ویتامینی هنگام واکسیناسیون نیست. 

 

در زمان ابتال به بیماری کرونا و دوره نقاهت ، رعایت برخی نکات تغذیه ای، به تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی کمک می کند:

1 .به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران باید روزانه از منابع غنی از پروتیین مثل تخم مرغ ، حبوبات و یا انواع گوشت ها مصرف کنند.

2 .مصرف 6-4 وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف 2 تا 3 وعده غذایی حجیم برای بهبود تنفس توصیه می شود

3 .درصورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختالل در تنفس گردید مصرف آنها را کاهش دهند.

4 .غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند به ایجاد التهاب در مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود.

5 .برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری کرونا ، مصرف غذا های حاوی مقادیر زیاد نمک مانند انواع کنسرو ها ، ترشی ها ، شوری ها ، سوسیس و کالباس و فست فودها باید محدود  شود.

6 .در دوران بیماری کرونا و نقاهت ، برای بهبودی سریعتر روزانه از انواع سبزی ها و میوه ها ی فصل مصرف کنید.

7 .در دوره بیماری کرونا و نقاهت ، حداقل 8 لیوان آب و مایعات برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی مصرف کنید.

8 .در دوره بیماری کرونها و نقاههت ، از انواع سوپ و آش همراه با آبلیمو آب نارنج و غذاهای ساده  سبک و زود هضم استفاده کنید .

9 .مصرف منظم صبحانه  و دو سه تا میان وعده  در دوره نقاهت  به بهبودی سریعتر کمک می کند .

10 -بیماران مبتلا به کرونا ، برای بهبودی سریعتر از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین که باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شوند ، خودداری کنند.

 

  • گروه خبری : اخبار مرکز بهداشت رشت,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 81762
کلمات کلیدی
معصومه  میرزایی
خبرنگار

معصومه میرزایی

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 29 شهریور 1400